Just nu pågår arbetet med en ny dagvattentunnel under Hammarby sjöstad. Enligt projektledaren Tomas Hård, Stockholm Vatten ska den drygt två kilometer långa tunneln möjliggöra en ökad avledning av dagvatten och minska mängden avloppsvatten som bräddar ut i Saltsjön från Henriksdals reningsverk.
Stockholm Vatten och Avfall arbetar just nu med att anlägga en ny dagvattentunnel i Stockholm. Tunneln, som fått namnet Nya Östbergatunneln, omhändertar dagvatten från Söderort och går från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken, under Hammarby sjöstad, och avslutas vid strandpromenaden i Finnboda. Recipient för dagvattnet är Saltsjön, en fjärd i Stockholms inlopp.

Tomas Hård är ansvarig projektledare för tunnelbygget på Stockholm Vatten och Avfall.
– Just nu pågår en ombyggnation av Henriksdals reningsverk och i samband med det vill vi också passa på att minska mängden dagvatten som kommer in till reningsverket. Genom den nya dagvattentunneln underlättar vi både driften av Henriksdal och minskar risken för att orenat avloppsvatten bräddar ut i Saltsjön när det regnar mycket.
Många faktorer att ta hänsyn till vid anläggning
Arbetet med Nya Östbergatunneln påbörjades i maj 2022 och ska pågå fram till sommaren 2026 då tunneln ska tas i drift. I december 2024 blev man klar med sprängningsarbetet, då de två tunnelfronterna från Finnboda och Hammarbybacken möttes i vad som kallas för ett ”genomslag”. Enligt Tomas Hård har arbetet gått enligt plan.
– Vi har ju sprängt under byggnader, bostäder och kontorsfastigheter i Hammarby sjöstad men det har varit väldigt lite störningar. Jag tror att vi tillfälligt har behövt förflytta maximalt tre boende som upplevt störningar och som inte har kunnat bo kvar under tiden för arbetet. Men i övrigt har allt gått väldigt smidigt.

Det är finns dock många faktorer som man behöver ta hänsyn vid anläggning av en dagvattentunnel likt Nya Östbergatunneln, inte minst i en stad som Stockholm.
– Här finns det ju en rad andra tunnlar att ha koll på, bland annat tunnelbanan och skyddsobjekt som energibrunnar. En annan viktig faktor är ju så klart geologin. Man vill undvika att lägga tunneln där det finns mäktiga lerområden, eftersom det ökar risken för skadliga sättningar på byggnader och andra anläggningar. Sedan behöver man säkerställa att tunneln är så tät som möjligt för att inte mycket vatten ska läcka in och därmed påverka grundvattentrycknivån.
Inte dimensionerad för en särskild återkomsttid
Tunneln kommer i slutändan bli 2100 meter lång med ett djup från markytan till tunnelns tak som varierar mellan noll meter vid utloppet till omkring 85 meter vid Henriksdalsberget. Tvärarean kommer att vara cirka 25 kvadratmeter (4,5 meter x 5,5 meter), men det har primärt inte att göra med att tunneln dimensionerats utifrån en särskild återkomsttid eller dagvattenvolym.
– När man bygger tunnlar idag så kan man inte bygga mindre än lite drygt 20 kvadrat för att kunna komma ner med borriggar och lastbilar som lastar ut bergmassorna. Det kan jämföras med våra befintliga äldre tunnlar som är kanske 2,5 meter gånger 2,5 meter. Men i och med att Nya Östbergatunneln är så pass stor kommer den inte ha någon direkt flödesmässig begränsning, utan begränsningen kommer i så fall finnas i uppströms liggande nät.

Går att stänga av tunneln i båda ändar
Enligt Tomas Hård byggs Nya Östbergatunneln också med en speciell funktion, som andra liknande tunnlar saknar.
– Vi kommer vid behov ha möjlighet att stänga av tunneln i båda ändarna och pumpa ut allt vatten. Anledningen är att det efterhand blir mycket sediment i tunnlar som denna. Avstängningsfunktionen gör att vi kommer kunna komma ner med fordon och ta bort sedimenten.
Enligt Tomas Hård är det sannolikt att tömning av sediment kommer att behöva göras vart tionde år.
– Men det beror ju också på hur duktig man är på att göra rent sandfången i dagvattenbrunnarna. För det är ju det sedimentet som i slutändan hamnar i tunneln.
Planen är alltså att tunneln ska tas i bruk under sommaren 2026. Innan dess återstår dock en hel del arbete.
– Just nu håller vi på med bottenrensning av tunneln, därefter är det en del fyllningsarbeten som ska göras. Slutligen ska en körbar bottenplatta i gjutas in i tunneln och installera nödvändiga ledningar.
VA-guiden hoppas kunna följa upp Nya Östbergatunneln när arbetet är färdigt.