Vem ska väcka liv i gammalt torrdikningsföretag utan kontaktpersoner eller styrelse?

Dagvatten från en ny detaljplan är tänkt att avledas till ett torrläggningsföretag från 1913, som är inaktivt och saknar styrelse. Måste man ta reda på och kontakta alla delägare i företaget och vem ansvarar i så fall för det? Eller finns det något lättare sätt att få rådighet över diket? Bengt Jonsson, tidigare tekniskt råd vid MÖD svarar.

Hej! Vill du läsa hela artikeln?

Denna artikel är en del av innehållet på Dagvatten som är en tjänst från VA-guiden. Som medlem i våra guider så får du tillgång till oberoende, heltäckande och tillförlitlig information. Du håller dig uppdaterad, ökar din kunskap och du får ta del av andras erfarenheter och dokument.

1 kommentar

  1. Tack för svaret. Jag tolkar det som att man måste väcka företaget. Men det är ingen som vill. Ingen vill sitta och försöka tolka i dokumentet (som är knappt läsbart) vilka fastigheter som ingår idag. Det finns inga kontaktpersoner, ingen styrelse och ingen skötsel (förutom vissa akuta punktinsatser, som troligtvis kommunen utfört). Ingen vill betala eller lägga tid och resurser på att väcka liv i företaget. Vi har blivit informerade att en process att ompröva eller avveckla är tidskrävande och dyrt. Ska en gammal dom (som ingen längre bryr sig om) sätta stopp för samhällsutvecklingen? Kommunen är i princip redo att ta över skötseln.

    Det är ju helt orimligt att kommunerna ska lägga sina knappa resurser på sånt här!
    Finns det inte en smidigare väg att gå för att få ”laglig” tillgång till att använda diket.
    Här borde ju en slags §6 version kicka in när dikningsföretaget är övergivet men diket ändå behövs och används av kommunen….dvs att det sker utan krångliga juridiska processer.