Lerums erfarenheter vid framtagandet av vattentjänstplan

I Lerums kommun antog man sin vattentjänstplan våren 2024. Anja Pielström som är VA-ingenjör på kommunen delar med sig av framgångsfaktorer och utmaningar vid framtagandet av planen som nu är en viktig del i samhällsplaneringen.

För Lerums kommun har arbetet med att ta fram kommunens vattentjänstplan gått bra och den 18 april 2024 antogs planen. Anja Pielström, VA-ingenjör i Lerums kommun berättar om hur arbetsgruppen  har sett ut och att man utgått från kommunens tidigare VA-plan från 2015 i arbetet.

– Den antagna vattentjänstplanen är nu en viktig del i Lerums strategiska samhällsplanering för framtiden, berättar Anja Pielström.

VA och miljö var representerade i arbetsgruppen

Redan under hösten 2022 började Lerums kommun förbereda sig på kommande ändringar i lagen om allmänna vattentjänster och § 6a, att alla kommuner skulle ha en vattentjänstplan fastställd innan 1 januari 2024.

– Vi var redo när nya lagkravet var på plats. Att vi var ute i god tid och förberedda gjorde att verksamheterna kunde planera och snabbt kunde tillsätta en arbetsgrupp.

Arbetsgruppen för vattentjänstplanen bestod av representanter från kommunens VA- och miljöenheter med två medarbetare från vardera enhet. Anja Pielström berättar att man hittade en bra arbetsfördelning i arbetet.

– Kommunens miljöenhet såg över om nya områden skulle beröras och om tidigare identifierade områden fortfarande var aktuella. VA-avdelningen arbetade med tillägget i lagkravet samt såg över vilka delar som skulle flytta över från kommunens VA-plan.

Tagit avstamp från kommunens tidigare VA-plan

Vid uppstarten för arbetet blev en styrgrupp tillsatt för att få till ett förvaltningsövergripande samarbete. Man tog också hjälp av konsult med att bland annat ta fram kartor över aktuella områden och identifiera berörda fastigheter.

– Vi hade en bra grund att stå på eftersom VA-planen redan innehöll bedömningar av identifierade omvandlingsområden. Det var en självklarhet att fortsätta med samma upplägg när vi arbetade fram vattentjänstplanen.

Man har avsatt mycket resurser för att få arbetet att flyta på i en bra takt med att ta fram vattentjänstplanen. Arbetsgruppen är överens om att man haft bra dialog och gott samarbete och nu ser man fram emot att främst VA-verksamheten blir mer synlig i den kommunala samhällsbyggnadsprocessen.

– Med antagen vattentjänstplan har kommunen bättre förutsättningar att nu hantera frågor som till exempel behovsbedömningar, vattenstatus, utbyggnation och kapacitet i den allmänna VA-anläggningen.

Tillgänligt stöd internt på kommunen

VA-guiden har tidigare ställt frågan om vilka utmaningar våra medlemskommuner stött på i arbetet med vattentjänstplanerna. Många kommuner upplever att processen med samråd och granskning varit en av flera utmaningar att hantera. Anja Pielström berättar att för deras del har hanteringen av inkomna synpunkter varit särskilt utmanande, hur man skulle kategorisera och bemöta dessa i samrådsprocessen.

– Arbetsgruppen fick bra stöd av kommunens enheter för planering och verksamhetsstöd som kunde bidra med erfarenheter från olika informationsmöten men också arbetssättet med samråd och utställning av planer.

VA-planeringen i kommunen förenklas om man kan hitta en gemensam grund när det gäller VA-kollektivet och enskilt VA. På så sätt kan man förstå varandras verksamheter och svårigheter man möter i dagligt arbete. Anja Pielström är positiv och ser att kommunen framöver har möjligheter för fortsatt samarbete.

– Att lyfta vattentjänstplanen från VA till samhällsbyggnad har varit en utmaning men vi har lyckats komma framåt under resans gång, framför allt under implementeringen av den färdiga planen, avslutar Anja Pielström.