Forskare ska kartlägga effekten av dagvatten från flygplatser

Luleå tekniska universitet (LTU) har inlett ett nytt samarbete med Swedavia. Lian Lundy (översta bilden), professor i VA-teknik och Suna Ekin Kali, doktorand i VA-teknik deltar båda i projektet. Foton: LTU.

Luleå tekniska universitet inleder ett femårigt samarbete med det statliga bolaget Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i Sverige. LTU får möjlighet att bedriva forskning om hur dagvatten från flygplatserna påverkar omgivande vattenmiljöer och grundvattnets kvalitet och kvantitet.

Luleå tekniska universitet (LTU) ska i ett nytt forskningssamarbete med Swedavia kartlägga föroreningar i dagvatten från flygplatser – med start på Stockholm Arlanda Airport. Projektet syftar till att öka förståelsen för hur utsläpp från flygplansverksamheter sprids till omgivande vatten och att på sikt hitta sätta att även minska påverkan på miljön.

– Vi är mycket glada över att LTU och Swedavia har tecknat ett avtal som både ger oss forskare tillgång till tidigare insamlade data och möjligheter att genomföra egna fältstudier på Swedavias flygplatser i Sverige. Vi hoppas att det här ett första steg på ett långt och framgångsrikt samarbete, säger Lian Lundy, gästprofessor i VA-teknik vid LTU och en av forskarna som ingår i det nya samarbetet.

Undersöka interaktionen mellan dagvatten och grundvatten

Först ut är ett delprojekt inom ramen för forskningsprogrammet ISGM (Integrated Stormwater and Groundwater Management), där Arlanda flygplats fungerar som en av tre fallstudier.

– Arbetet inom ISGM fokuserar särskilt på att undersöka hur infiltration av dagvatten påverkar grundvattnets kvalitet och kvantitet med avseende på platsens och därmed dagvattnets egenskaper. Vid flygplatser är det särskilt historiska utsläpp av PFAS från brandskum som är ett problem. Men vid Arlanda flygplats finns också arsenik naturligt i marken som man behöver ta hänsyn till, berättar Lian Lundy.

Fokus på Märstaån och biologiska effekter

Ett annat mål med LTU:s och Swedavias samarbete är att utvärdera hur flygplatsernas dagvatten påverkar närliggande ytvatten – ett arbete som redan påbörjats. Vid Arlanda är det Märstaån som främst står i fokus, då ån tar emot stora mängder av det dagvatten som genereras från flygplatsområdet.

– Vi har redan nu utfört provtagningar i Kättstabäcken, som i sin tur rinner till Märstaån. Där har vi tittat på biologiska effekter som föroreningar i bottensedimentet har och håller på att analysera effekterna på habitatet, det säga vilka arter som finns. Detta kommer att komplettera befintliga data som Swedavia har samlat in i recipienten, säger Suna Ekin Kali som är doktorand i projektet på VA-teknik vid LTU.

Femårigt samarbetsavtal

Samarbetet mellan LTU och Swedavia ska pågå under fem år. Det finns än så länge ingen specifik budget för det arbete som planeras utan avtalet ska ses som ett ramverk som möjliggör att LTU kan genomföra sin forskning.

– Vi hoppas att samarbetet i slutändan leder till att vi kommer ha en mycket mer fullständig förståelse för dagvattenutsläpp från flygplatsverksamheter och hur dessa utsläpp når yt- och grundvatten samt hur påverkan på recipienter kan minskas, avslutar Lian Lundy.


Ta del av LTU:s eget pressmeddelande om det nya samarbetet med Swedavia här.