Är det lämpligt att pumpa bort grundvatten runt avloppsanläggningen? Blir det en vattenverksamhet?

En entreprenör har föreslagit att pumpa bort grundvatten vid snösmältningen, istället för att göra en upplyft avloppsanläggning. Maria Hübinette, Kungälvs kommun, svarar att bortledning av grundvatten i normalfallet ska prövas av länsstyrelsen efter anmälan eller av mark- och miljödomstolen efter ansökan. Maria menar, precis som frågeställaren, att det är lämpligare med en upplyft anläggning.

Rulla till toppen