Ansvaret för skyfallsled inom nytt planområde?

Modellering av skyfall i modellen HecRas. Bild: Jacob Källbom och Lukas Rehn, WRS.
En dagvattenutredning pekar ut en befintlig rinnväg för skyfall i ett planområde för bostadsbebyggelse. Har exploatören ett ansvar för att upprätthålla rinnvägen i och med genomförandet av planen? Jonas Christensen, miljöjurist vid Ekolagen Miljöjuridik, svarar.

Hej! Vill du läsa hela artikeln?

Denna artikel är en del av innehållet på Dagvatten som är en tjänst från VA-guiden. Som medlem i våra guider så får du tillgång till oberoende, heltäckande och tillförlitlig information. Du håller dig uppdaterad, ökar din kunskap och du får ta del av andras erfarenheter och dokument.

3 kommentarer

  1. Jag tolkar frågan som att det handlar om ett naturligt lågstråk i vilket det ytterst sällan rinner vatten, d.v.s. vid skyfallshändelser. Frågeställaren använder till skillnad från svaret inte heller ordet dike.

    Huruvida området ingår i den allmänna dagvattenanläggningen torde vara irrelevant i sammanhanget när det gäller skyfall. (Om vi definierar skyfall som en händelse större än vad den allmänna dagvattenanläggningen är dimensionerad för.) Ponera att vattenvägen aktiveras först vid en 50-årshändelse, är det då rimligt att ha en förbiledning förberedd för detta? Det är inte heller säkert att det ens är praktiskt möjligt att leda vattnet runt på grund av höjdförhållandena. I sådant fall måste lågstråket fortsätta ledas genom planområdet.

    Min icke juristutbildade uppfattning är att det nedströms planerade området måste fortsätta ta emot såväl normalt dag-/regnvatten från uppströms liggande områden, samt ytavrinnande skyfallsvatten som följer den topografi naturen har. Det är upp till planläggande myndighet att tillse att planen anpassas så att marken blir lämplig för sitt ändamål genom att exempelvis bebyggelse placeras på sådant avstånd/höjd från lågstråket att man klarar dimensionerande händelser. (Här torde kunna ingå översvämning av översvämningstålig verksamhet.) Att leda vattnet runt blir ett alternativ först om man vill kunna bebygga lågstråket utan risk för översvämning.

  2. Efter kommentaren från Mattias Salomonsson har svaret uppdaterats av Jonas Christensen!