Göteborgs skyfallskampanj – konkreta åtgärder och medborgarnas reaktioner

Vänstra bilden visar ett exempel på affisch som sattes upp i samband med kampanjen. Foto: Johan Flanke. På den högra bilden syns från vänster Karin Mossberg, kommunikationsstrateg, Johan Flanke, kommunikatör, Tove Brogaard, miljöinformatör, Kenneth Rantanen, skadereglerare, och Janelle Gutke, miljöinformatör. Foto: Maya Guzmán

Med kraftiga skyfall och översvämningsrisker som bakgrund har Göteborgs stad genomfört en informationskampanj riktad till stadens invånare för att öka medvetenheten och uppmana till konkreta åtgärder. VA-guiden har pratat med några av personerna bakom satsningen, som berättar om både allmänhetens reaktioner och hur kampanjen genomfördes – från visualisering av översvämmade gator till praktiska tips på hur man kan skydda sin fastighet.

Kretslopp och vatten (KoV), Göteborgs stad, har under våren genomfört en bred kampanj för att öka medvetenheten om risken för skyfall och översvämningar. Bakgrunden till initiativet är klimatförändringarna som innebär att skyfallen blir både fler och kraftigare. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, pekar ut Göteborg som en av fem städer i Sverige där en översvämning på grund av skyfall, högt havsvatten eller höga flöden kommer att få betydande konsekvenser för människors hälsa och samhällets funktion.

Ett växande behov av kommunikation

Karin Mossberg och Johan Flanke är båda kommunikatörer på KoV och några av arkitekterna bakom kampanjen. De berättar att allmänhetens bristande medvetenhet kring skyfallsrisker var en viktig faktor bakom initiativet, i kombination med att klimatförändringarna redan börjar märkas i vardagen.

– Vi har sett hur andra städer i Sverige drabbats, exempelvis Gävle 2021. För att inte tala om förra höstens regn i Valencia! Trots att Göteborg är ett område med betydande översvämningsrisk vet endast en av tre göteborgare hur de kan förbereda sig, det visar en undersökning som Statistiska Centralbyrån gjort på uppdrag av oss. Samtidigt har vi på Kretslopp och vatten stor kunskap inom det här området och tycker det är viktigt att dela med oss, säger Karin Mossberg.

Så genomfördes kampanjen

Kampanjen genomfördes under två veckor och byggde bland annat på visualiseringar av hur ett extremt regn, 100 millimeter på sex timmar varav hälften på 30 minuter, skulle påverka tre specifika platser i staden: Linnégatan, Slakthusgatan i Gamlestan och Wieselgrensplatsens spårvagnshållplats. Dessa affischer syntes på stadens informationstavlor.

Demonstration av hur källarförråd kan planeras för att undvika skador vid översvämning. Foto: Johan Flanke

Samtidigt uppmanades medborgarna att göra fyra konkreta åtgärder:

  • Kolla om deras fastighet löper risk för översvämning på grund av skyfall via stadens skyfallskarta
  • Flytta värdefulla saker från platser som riskerar att översvämmas
  • Ta reda på vad hemförsäkringen täcker
  • Om fastigheten riskerar att översvämmas – se till att skydda den.

Utöver uppmaningarna stod också KoV i Brunnsparken i Göteborg den 26 maj och visade hur man kan ordna sitt källarförråd på ett sätt som minskar risken för översvämningsskador.

– Vi hade två barnpooler fyllda med brunt vatten. I den ena flöt saker som förvarats på marken och förstörts, i den andra kunde man se hur bra de klarar sig om man ställer upp saker på hyllor och gärna förvara saker i plastlådor. Vi har också skickat riktad information till villaägare och större fastighetsägare, berättar Karin Mossberg.

Målgruppen: hela staden

Målgruppen för kampanjen var hela Göteborgs befolkning eftersom alla kan drabbas av konsekvenserna av ett kraftigt skyfall, oavsett boendeform. Det var dock särskilt viktigt att nå ut till fastighetsägare eftersom de har det yttersta ansvaret för att skydda sina egna byggnader.

– Det var tydligt att många som bor i flerbostadshus inte ser sig som målgrupp för den här typen av information. Det har under kampanjens gång varit vanligt med kommentarer som ”jag bor ju i lägenhet – jag kommer ju inte drabbas av skyfall”, med antaganden om att skyfall främst drabbar villor. Många har reagerat med viss förvåning över att just deras förråd eller garage kan vara i farozonen, berättar Johan Flanke.

Det har även funnits en viss skepsis bland invånarna. Vissa har exempelvis uttryckt att platsen de bor på ligger högt över havet och att det därmed inte finns någon risk för översvämningar.

– Även förnekande av klimatförändringarnas effekter har sipprat fram, det handlar ofta om missuppfattningar kring hur vatten kan tränga in från andra håll, till exempel via en stigande älv eller otillräckliga avrinning i tät stadsmiljö, tillägger Johan Flanke.

De fysiska exemplen i Brunnsparken, samt affischerna med dramatiska visualiseringar, verkar dock ha väckt viss eftertanke.

– Det finns särskilda platser i Göteborg, som Wieselgrensplatsen och områden nära Göta älv, som är oroande. Det senaste riktigt stora skyfallet i staden skedde i augusti 1997 med uppmätta 113 mm regn, men minnet av detta är inte levande bland göteborgare i dag, till skillnad mot snöovädret i november 1995 som man ännu talar om, säger Johan Flanke.

Hopp om förändring

På frågan om vad man hoppades att kampanjen skulle leda till, svarar Karin Mossberg att målet var att öka göteborgarnas riskmedvetenhet och få fler att faktiskt agera – inte bara tänka.

–  Förhoppningen är att de som äger fastigheter som riskerar att översvämmas av skyfall förbereder sig. Samtidigt behövs det en kulturförflyttning i hur vi bygger vår stad, att alltid tänka på vart vattnet ska ta vägen.

Nu när kampanjen är över återstår det att se om göteborgarna har tagit budskapet till sig – men förhoppningen är att fler nu vet var de ska börja genomföra åtgärder, innan nästa skyfall kommer.

Det går inte att bygga bort skyfall

Glen Nivert, strateg inom ledningsnät på KoV

Glenn Nivert, strateg inom ledningsnät på KoV, har också varit delaktig i arbetet med att kommunicera riskerna med skyfall och översvämningar. Han delar sina kommunikatörskollegors syn på frågan och ger konkreta tips till andra kommuner och VA-organisationer som vill göra en liknande satsning.

 Skyfall och översvämningar är svåra att ta till sig för många, just för att de sker så sällan. Men när de väl inträffar är konsekvenserna stora – och många fastighetsägare är inte medvetna om att en stor del av ansvaret i slutändan hamnar på deras bord, säger Glenn.

Han betonar att KoV har ett ansvar att sprida kunskap, men att man också kommit till en avgörande insikt – det går inte att bygga bort problemet.

 Det är helt enkelt inte möjligt att lösa skyfallsproblematik i befintlig bebyggelse. Därför får vi mycket mer nytta för pengarna om vi i stället fokuserar på att utbilda allmänheten i hur de kan tänka, och hur de faktiskt kan skydda sina fastigheter.

Samtidigt är det en utmaning att nå ut med budskapet.

Vi har haft väldigt lyckade kampanjer tidigare, till exempel ”Duscha till en schlager”, där vi fick många göteborgare att minska sin vattenanvändning. Men skyfall är svårare. Hur gör man för att tränga igenom bruset av allt annat som händer? Man måste våga sticka ut och visa att det här är något som kommer att inträffa.

Enligt Glenn är en tydlig och visuell kommunikation helt avgörande, där verktyg som Göteborgs skyfallskarta spelar en viktig roll.

– Skyfallskartan förmedlar ett tydligt budskap och är lätt för invånarna att ta till sig. Den gör hotet konkret. Ett annat tips är att ge enkla och handfasta råd, som vår demonstration av hur man enkelt kan möblera om sitt källarförråd för att minska risken för skador.