Omfattas vägdagvatten från stora vägar utanför planlagt område av definitionen för avloppsvatten i 9 kapitlet 2 § miljöbalken? Miljöjurist Jonas Christensen på Ekolagen Miljöjuridik, svarar.
Hej! Vill du läsa hela artikeln?
Denna artikel är en del av innehållet på Dagvatten som är en tjänst från VA-guiden.
Som medlem i våra guider så får du tillgång till oberoende, heltäckande och tillförlitlig information. Du håller dig uppdaterad, ökar din kunskap och du får ta del av andras erfarenheter och dokument.
Logga in
Vill du bli medlem?
VA-guiden har medlemskap för både kommuner och företag. Läs mer om våra olika typer av medlemskap och se Sverige-kartan över våra medlemskommuner.
Lite kompletterande uppgifter:
Dagvatten som uppkommer på vägar avrinner i mycket stor utsträckning till relativt högpermeabla vägslänter där det infiltrerar. Föroreningar från vägytan avsätts i regel på slänten respektive avfiltreras i släntmaterialet. Det här ger en väldigt effektiv rening av dagvattnet inom själva den geokonstruktion som vägen utgörs av. När vattnet väl lämnar geokonstruktionen till fortsatt perkolation ner i grundvattnet eller framdränering till vägdike så har det i regel uppnått en mycket hög renhetsgrad.
Det finns tyvärr en utbredd, men felaktig föreställning om att vägdagvatten normalt skulle rinna ner i vägdikena och sedan längs dessa fram till recipient. Utifrån denna vanföreställning har det byggts ett stort antal dagvattendammar längs statliga vägar, dammar till vilka det sedan inte runnit någon endaste droppe vägdagvatten efter de byggdes.
På vaguiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?Jag förstår
Lite kompletterande uppgifter:
Dagvatten som uppkommer på vägar avrinner i mycket stor utsträckning till relativt högpermeabla vägslänter där det infiltrerar. Föroreningar från vägytan avsätts i regel på slänten respektive avfiltreras i släntmaterialet. Det här ger en väldigt effektiv rening av dagvattnet inom själva den geokonstruktion som vägen utgörs av. När vattnet väl lämnar geokonstruktionen till fortsatt perkolation ner i grundvattnet eller framdränering till vägdike så har det i regel uppnått en mycket hög renhetsgrad.
Det finns tyvärr en utbredd, men felaktig föreställning om att vägdagvatten normalt skulle rinna ner i vägdikena och sedan längs dessa fram till recipient. Utifrån denna vanföreställning har det byggts ett stort antal dagvattendammar längs statliga vägar, dammar till vilka det sedan inte runnit någon endaste droppe vägdagvatten efter de byggdes.