Många miljöinspektörer tycker att samsyn i bedömningarna och kommunikationen med husägare och entreprenörer är utmanande. Hög arbetsbelastning och resursbrist är också en svårighet. Samtidigt lyfte många som besvarade användarföreningens enkät om vad som är utvecklande i arbetet fram att det är meningsfullt, lärorikt och att det är positivt med variation i vardagen.
Många miljökontor vittnar om hög omsättning av personal när det gäller deras arbete med små avlopp. Det innebär att nya inspektörer ska introduceras samtidigt som ansökningar ska hanteras inom rimlig tid, tillsynen ska klaras av oförutsedda händelser och klagomål måste hanteras. Även om varje ärende handlar om förhållandevis små verksamheter kan ärendena om små avlopp vara svårbedömda och myndighetens beslut kan få stora konsekvenser för det enskilda hushållet.
Men arbetet med små avlopp är inte bara utmanande och svårt. Avloppsguidens användarförening och VA-guiden vill uppmärksamma andra sidan av samma mynt. Visst finns det utmaningar i arbetet men det finns också saker som gör det utvecklande att arbeta med små avlopp. Vi frågade användarförenings medlemmar vad det är som gör det intressant och utvecklande att arbeta med ärenden som rör små avlopp.
Inspektörens utmaningar – samsyn, resursbrist och kommunikation
Vi börjar med utmaningarna. När vi hade ca 200 yrkesverksamma i samma sal, under Vatten Avlopp Kretslopp (VAK) den 12 mars 2025 i Uppsala, frågade vi från VA-guiden om vad de såg som svårast och mest utmanande med sitt arbete. Vi fick 298 svar från 164 deltagare.
Vi har grupperat svaren i rubriker där många svar var snarlika. De största utmaningarna handlade om bedömningar och brist på resurser. Många tog även upp kommunikationen med entreprenörer och fastighetsägare som en utmaning. Utöver de tre dominerande kategorierna förekom även som rörde lagstiftning och regler samt politik och externa påverkansfaktorer, men i något mindre omfattning. Nedan sammanfattar vi de tre kategorier som samlat flest svar.
Samsyn för rättvisa bedömningar
Ca 1/3 av svaren tog upp frågor om svårigheter och utmaningar med att få till likvärdiga och rättvisa bedömningar i förhållande till andra kommuner. Utmaningarna handlar om samsyn i bedömningar så att alla ska behandlas lika utifrån sina förutsättningar.
Kommunikation och bemötande
Ca 1/3 av svaren tog upp frågor om kommunikation. Många uttryckte frustration över okunskap och envishet som leder till kommunikationssvårigheter med entreprenörer och fastighetsägare. Man tog även upp utmaningar med att kommunicera beslut, bemöta människor och att hantera missnöjda personer.
Resurser och arbetsbelastning
Många svar pekade på hög arbetsbelastning, tidsbrist och svårigheten att hinna med sitt arbete. Flera uppmärksammade brist på personal, resurser och kompetensutveckling vilket påverkar arbetsflödet.
Meningsfullt, lärorikt och varierande
Avloppsguidens användarförening frågade som sagt sina medlemmar vad det är som gör det intressant och utvecklande att arbeta med små avlopp. VA-guiden skickade ut en enkätfråga i december 2024 och fick in 18 svar.
Många svarade att de uppskattar att arbetet är så varierande, både vad gäller arbetsuppgifter och miljöer. Kombinationen av kontorsarbete och arbete i fält togs ofta upp som en positiv aspekt.
”Inget ärende är det andra likt man lär sig något nytt varje dag. Kontakten med människor är berikande och att man får vara utomhus på inspektionsdagar.”
Vissa betonade att de upplever arbetet som meningsfullt då de kan bidra till miljönytta och minskade hälsorisker. De känner att de gör en viktig insats för samhället. Många nämnde att kontakten med fastighetsägare och entreprenörer är en berikande del av arbetet. Att kunna hjälpa och ge råd upplevs som mycket givande.
Variationen och att arbetsfältet knyter an till så många kunskapsområden gör att många tycker att arbetet erbjuder möjligheter till personlig och professionell utveckling.
”Komplexiteten och utvecklingen inom området gör att man aldrig känner sig fullärd, det finns hela tiden nya saker att lära sig.”
Tre övriga kommentarer från enkäten:
”Nära samarbete med kollegor är ett måste för att känna glädje och utvecklas i rollen.”
”Jag har i drygt 35 år jobbat med små avlopp och under årens gång har jag kunnat välja vilka arbetsområden jag vill ha kvar. Små avlopp är fortfarande min favorit.”
”Vem blir först med området i sina memoarer?”
Både utmanande och stimulerande med variation och kommunikation
Miljö- och hälsoskyddsinspektörer behöver flera olika kompetenser i det vardagliga arbetet. I arbetet med små avlopp kommer de i kontakt med kunskapsområden som miljökunskap, smittskydd, avloppsteknik och juridik med mera. Svaren vittnar även om det kommunikativa hantverket. Arbetet erbjuder tveklöst stor variation och många inspektörer uppskattar blandningen av kontorsarbete och fältbesök.
Det som gör det utmanande, att bedöma en unik plats utifrån flera aspekter, verkar också vara en av sakerna som gör det utvecklande och stimulerande. Samma sak verkar gälla kommunikationen med husägare och entreprenörer. Vissa tycker att det är ansträngande medan andra tycker att det är mötena och det goda samtalet som ger arbetet en extra krydda. Sammanhangen och förutsättningarna för kommunikationen spelar givetvis en stor roll, liksom förberedelser och stöd från kollegorna.
När det gäller brist på resurser är det nog klokt att sätta sig ned i gruppen och nyansera frågan. Är uppdraget för omfattande och ambitionsnivån för hög i relation till de planerade timmarna? I tidigare enkäter såg vi bland annat att en stor andel svarade att tiden inte räcker till men sett till merparten av dem som delade uppgifter från sin behovsutredning och tillsynsplan hade de flesta arbetstimmar som motsvarade planeringen. Var det för snävt beräknat i planeringen?
Resurser kan också handla om annat än antal handläggningstimmar. Det handlar till exempel om kompetens och stödsystem. Kanske kan arbetet organiseras eller utformas på andra sätt? Är det rimligt att en och samma person ska ha koll på och kunna utföra alla delar av ett ärende? Det vore intressant att höra om något miljökontor till exempel rekryterat eller på annat sätt tagit hjälp av en tekniskt sakkunnig person som enbart fokuserar på dessa delar och lämnar det juridiska till kollegor, eller något liknande upplägg. Hör i så fall gärna av dig till VA-guidens redaktion och berätta om era erfarenheter.
VA-guidens sammanställningar av svaren från VAK 2025 och enkäten
Här kan du ladda ned våra sammanställningar av svaren från mentimeterfrågan och användarföreningens enkät.
Vad är det svåraste, mest utmanade, med ditt jobb? Mentimeter VAK 2025